Utmaningen: Mona Sahlins Almedalstal

Från Alexandra kommer en utmaning: vad vill du att Mona Sahlin ska säga i sitt tal i Almedalen på torsdag? Många har antagit utmaningen, exempelvis Rosemari och Jämlikhetsanden. Jag vill också varmt rekommendera Peter Anderssons funderingar, särskilt de om storstadspolitiken. Här kommer mina egna.

Jag vill höra ett tal om frustration och rastlöshet.

Jag vill höra ett tal om smärtan i att behöva möta människors ofrihet, varje dag, i det här samhället.

Jag vill känna viljan till något annat.

Jag vill höra mycket magstöd.

Jag vill att Mona Sahlin ska säga att vi är här nu. Det kan vara på ett annat sätt. Om vi vill, så kan det vara på ett annat sätt.

Ju mer jag tänker på det, desto mer skulle jag vilja att talet handlade om att ingen av oss är fri förrän alla är fria. När det innebär en privatekonomisk katastrof att bli sjuk eller förlora jobbet, då är vi inte fria. När vår livslängd bestäms av vår klass, och männen i Bergsjön lever nio år kortare än i Älvsborg, då är vi inte fria. När det går att förutspå vilka elever som kommer att få problem och vilka som kommer att lyckas i livet redan på lågstadiet, då är vi inte fria.

Vi är inte fria och det finns så mycket kvar att göra.

DN. Andra bloggar om , , , . Intressant och Netroots.

4 kommentarer

Filed under Socialdemokraterna

4 responses to “Utmaningen: Mona Sahlins Almedalstal

  1. Pingback: Tweets that mention Utmaningen: Mona Sahlins Almedalstal « Storstad -- Topsy.com

  2. Pingback: Vad jag vill höra Mona Sahlin och de rödgröna säga i almedalen « Claeskrantz.se

  3. raisinroad

    Applåderar dina tankar!🙂

  4. Jag vill höra Mona Sahlin säga att
    -Nu har jag hittat tillbaka – till socialdemokratins själ.

Kommentera

