Anna och rösträtten


Det som spelar roll i politiken är nuet och framtiden. Ingen av oss kan leva på gamla meriter. Jag är väldigt stolt över det mitt parti åstadkommit sedan det bildades för drygt 100 år sedan, men historia är inget skäl att välja Socialdemokraterna idag. Inte heller kan jag som partimedlem på något sätt ta på mig äran för de insatser socialdemokrater gjort före min tid.

Men ett visst mått av respekt för de som gått före är nödvändigt. Kampen för rösträtt var oerhört svår och oerhört lång. Människor kämpade och led i decennier, hela tiden med oviss utgång. Varken jag eller någon annan som levt sitt liv i Sverige idag kan föreställa sig vad det innebar. Detta är inget att ta lätt på.

De nya Moderaterna tror att allt är en pr-strategi. Därför ger de i sitt nya idéprogram sken av att de stod på rätt sida i såväl kampen för rösträtten som kampen mot apartheid. Detta är inte sant. Ändå säger partisekreteraren Sofia Arkelsten att högern ”var med och genomförde” fri och lika rösträtt. När reportern påpekar att Arkelsten har fel landar hon till slut i att ”det fanns personer som var drivande” i frågan, det vill säga enstaka personer som gick emot sitt eget parti. Att ärligt säga som det verkligen var – att Allmänna valmansförbundet var emot allmän och lika rösträtt – gör Arkelsten alltså inte.

Låt oss vara anständiga. Av respekt för de som kämpat, låt oss inte förminska deras kamp till pr och spinn. Det de gjorde var på riktigt. Jag tvivlar inte på att Moderaterna idag är för demokrati och allmän och lika rösträtt. Men det anstår inte en företrädare för ett parti, som en gång stod på fel sida i rösträttsfrågan, att ta äran för det andra åstadkom genom decennier av slit.

Såhär skrev socialdemokraten Anna Sterky i ett brev till Kata Dalström under storstrejken 1909, som blev ett våldsamt nederlag för arbetarrörelsen (och därmed även rösträttskampen):

”Jag känner mig orolig, ja rent av olycklig, som en stackare. Hur ska det bli i framtiden, och vilka vägar ska arbetarna gå, för att vinna fram. Tror du ännu på, att det är med valsedlar i hand vi skola segra? […] För närvarande är allt grymt och ohyggligt. Kapitalismen har blottat sina fulaste sidor, det är, som man tittar ner i en avgrund av grymhet och hat, när man läser om arbetsgivarnas villkor för arbetets återupptagande, och så splittringen och misstron bland våra egna sedan […] Vi behövde samla oss nu […] Varför kan ej alla krafter förena sig”.

Anna Sterky föddes 1856 och arbetade för såväl rösträtten som andra arbetarrättigheter i hela sitt liv. När hon skrev brevet om storstrejken, där hon undrade om arbetarna någonsin skulle ”segra med valsedlar i hand”, var hon alltså 53 år gammal. Hon skulle få vänta ytterligare 12 år innan hon för första gången fick avlägga en röst i ett allmänt val. Det är så svårt att föreställa sig just detta att det aldrig, utom möjligen de allra sista åren, kan ha känts självklart att det hon trodde på skulle bli verklighet. Att ändå orka kämpa vidare. Det är oerhört.

För de socialdemokratiska kvinnorna var för övrigt rösträttsfrågan svår av flera skäl. De stod mitt i en korseld där de tvingades välja en av två identiteter; klass eller kön. Det var något som varken de socialdemokratiska männen, eller de borgerliga rösträttskvinnorna, behövde göra. Om detta (och mer om Anna Sterky, och om den felaktiga bilden av kvinnorörelsen som en enhet) har jag skrivit här.

Om jag har någon politisk idol här i världen så är det Anna Sterky. För några år sedan skrev jag ett kapitel om henne i boken Systrar, kamrater! Inför detta läste jag allt om henne jag kunde hitta (inte så mycket) – kvinnoklubbsprotokoll, Morgonbrisartiklar, privata brev. Hon är så verklig för mig, trots att hon dog 1939, och jag tycker så hemskt mycket om henne, hennes kamp, hennes begåvning, hennes ensamhet och sorg.

Men när pr-moderater står och tar lätt på hur det egentligen gick till då när rösträtten äntligen vanns. Låtsas att de liksom var med och kämpade. Då känns det som att de trampar på Anna. Och alla de andra, som gjorde mitt liv möjligt.

º

Torbjörn Jerlerup citerar Allmänna valmansförbundets partiprogram från 1900-talets början och visar hur det verkligen låg till. Peter Johansson skriver om fler moderater som tar lättvindigt på detta med rösträttskampen. Peter Andersson och Martin Moberg. Även Daniel Swedin skriver om Moderaternas försök att skriva om historien och Micke Kazarnowicz erbjuder en fusklapp. Läs också gärna Oivvio Polite om vad Ulf Adelsohn egentligen tyckte om att bojokotta sydafrikanska varor.  SvD | Exp | Intressant | Netroots

Andra bloggar om , ,

19 kommentarer

Under Borgerligheten, Socialdemokraterna

19 svar till “Anna och rösträtten

  1. Dom ”nya moderaterna” ÄR en pr-strategi och ingenting annat.

  2. Det handlar om historierevision
    snart säger de också att de ligger bakom hela välfärdsstatens uppbyggnad. Om de verkligen tycker att socialdemokratin är en bra politisk rörelse borde de gå med i partiet och jobba för våra ideal.

    Vi vet att de har en annan agenda

  3. Ping: Den svenska revolutionen tvingade fram lika rösträtt | Svensson

  4. Alf Rosengren

    Har moderatpartiet ingen egen historia att skryta om bör man tiga still och låtsas att Reinfeldt och andra moderater bara haft otur när de tänkt till.

    Affe historienörd

  5. Ping: Moderaterna förminskar de som kämpade för svensk demokrati « Röda Berget

  6. Jag är så gammal så jag minns denna kamp (till en viss del) som har föregåtts för att Socialdemokraterna är vad de är idag, eller rättare sagt för 15 år sedan, för sedan hände något som har gjort stora avsteg från grunden av socialdemokratin.
    Vad det är tänker jag inte gå in på här och nu men innerst inne vet alla vad jag menar.
    Jag är mycket inne på Facebook och har där försökt återväcka känslan av hur denna kamp började, varför det bildades politiska partier och fackföreningar mm och känner att många är tacksamma för denna ”historielektion”.
    Jag håller med dig i mycket du skriver och brukar kommentera då och då på mitt fotfolksvis men när du skriver att Moderaterna står för demokrati,
    och allmänna val, protesterar jag högljutt. Det finns inget innom Moderaterna som för tanken till demokrati, utan tvärtom, för de ser bara till sitt eget bästa och slängen gladeligen ut resten i rännstenen. Att de har tagit efter socialdemokraternas många ord i denna betydelse innebär inte att de står för det utan bara att de vill ge sken av det.
    Vad gäller fria val är jag säker på att Moderaterna skulle ta bort denna möjlighet om de kunde som allt annat de ändrar och förstör i vårt samhälle, för att ge ett exempel möjligheten att följa allt statistiskt.
    Titta på Reinfeldt när han står där framme och talar för sina lärljungar, då ser han på pricken ut för en och flera kända peroner vi har och har haft genom tiderna som vi vill glömma så fort som möjligt.

  7. Ping: Moderaterna i ett nötskal: Förfalskning, lögner & okunnighet! » HumanLabRat bloggar

  8. Ping: Nya Moderaternas vevar historien baklänges « Ett hjärta RÖTT

  9. Ping: Nya Moderaterna vevar historien baklänges « Ett hjärta RÖTT

  10. Lars

    Intressant. Det kanske kan tåla att påminnas om att Sverige inte fick allmän rösträtt förrän 1945, även om 1921 brukar framhållas som officiellt år.

    Kvinnor och män fick delta på lika villkor i allmänna val från 1921, men de som fick sin försörjning via fattigvården, den tidens socialbidrag, fick inte rösträtt förrän 1945. Det var alltså först då vi fick allmän rösträtt i Sverige och inte förr.

    Anna Sterky må ha fått rösta 1921 men många av hennes medellösa medsystrar fick det inte. De ansågs helt enkelt för fattiga för att få rösta.

    Att framhålla 1921 som året då vi fick allmän rösträtt är också en form av historierevisionism.

  11. John

    Historiker ger Arkelsten stöd men vänsterpolitiker gör det inte. Varför ska folk i allmänhet lite mer på vänsterpolitiker i denna frågan än på de som skriver historia för att läta ut

    `http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sorgligt-att-arkelsten-backade-fran-sanningen_6580749.svd

  12. Ping: Stuff moderåttorna did | Min luktar oxo fisk!

  13. Jag är så gammal så jag minns denna kamp (till en viss del) som har föregåtts för att Socialdemokraterna är vad de är idag, eller rättare sagt för 15 år sedan, för sedan hände något som har gjort stora avsteg från grunden av socialdemokratin.
    Vad det är tänker jag inte gå in på här och nu men innerst inne vet alla vad jag menar.
    Jag är mycket inne på Facebook och har där försökt återväcka känslan av hur denna kamp började, varför det bildades politiska partier och fackföreningar mm och känner att många är tacksamma för denna ”historielektion”.
    Jag håller med dig i mycket du skriver och brukar kommentera då och då på mitt fotfolksvis men när du skriver att Moderaterna står för demokrati,
    och allmänna val, protesterar jag högljutt. Det finns inget innom Moderaterna som för tanken till demokrati, utan tvärtom, för de ser bara till sitt eget bästa och slängen gladeligen ut resten i rännstenen. Att de har tagit efter socialdemokraternas många ord i denna betydelse innebär inte att de står för det utan bara att de vill ge sken av det.
    Vad gäller fria val är jag säker på att Moderaterna skulle ta bort denna möjlighet om de kunde som allt annat de ändrar och förstör i vårt samhälle, för att ge ett exempel möjligheten att följa allt statistiskt.
    Titta på Reinfeldt när han står där framme och talar för sina lärljungar, då ser han på pricken ut för en och flera kända peroner vi har och har haft genom tiderna som vi vill glömma så fort som möjligt.

    +1

  14. Ping: ”Det är EUs fel att Grekland i praktiken fattar beslut om eurons och EUs framtid” « essbeck

  15. Ping: Moody’s vill tvinga EU införa Ekonomisk Diktatur | Nemokrati

  16. Ping: Citat ur Moderaternas idéprogram | Hållplats Hådén

Lämna en kommentar