Storstad får pris

Jag och bloggen har fått pris! Närmare bestämt s-studenters Ola S Svensson-pris, med följande motivering:

Marika Lindgren Åsbrink, medlem av s-studenter, tillika revisor, driver bloggen Storstad på storstad.wordpress.com. På bloggen skriver Marika initierat om politik, redovisar och diskuterar statistik och har på kort tid blivit en mycket uppskattad digital folkbildare inom sitt område.

Marika lyckas på sin blogg sammanställa statistik och fakta på ett mycket slagfärdigt sätt. Marika skriver välformulerat och med fokus på klyftor och skillnader; i inkomst mellan män och kvinnor, i levnadsstandard mellan människor i olika bostadsområden, i behandling av sjukskrivna eller liknande. Marikas faiblesse för ”hårda fakta” har gjort bloggen till ett populärt digitalt tillhåll för dem som söker kunskap om klyftorna i vårt samhälle idag och hon har visat att urvalet av dessa ”hårda fakta” spelar stor roll för verklighetsuppfattning och formulerandet av politiska lösningar på samhällsproblem. Marika visar på ett inspirerande sätt hur man kan använda sig av statistik för att förstå och utveckla en socialdemokratisk samhällssyn.

S-studenter är min politiska skola och mitt livs universitet – mycket viktigare än de traditionella universitet jag också gått på. I s-studenter lärde jag mig det mesta jag kan om politik, men också så mycket mer: om hur livet funkar, om vänner och fiender, segrar och nederlag, gemenskap och ensamhet. S-studenter har en väldigt speciell plats i mitt hjärta, och därför är jag otroligt stolt och glad över att få ett så fint pris från just detta förbund.

Tack s-studenter, och tack till juryn, Thomas Östros, Morgan Johansson, Jesper Bengtsson, Åsa Westlund och Kajsa Borgnäs!

Andra bloggar om , , Intressant och Netroots.

22 kommentarer

Under Övrigt

22 svar till “Storstad får pris

  1. så välförtjänt!!

    grattis och kämpa på!

  2. Jag vet ingen annan som gjort sig sa fortjant av Ola S Svenssons-pris an du. Jag kan bara instamma i juryns motivering.

    / Stefan

  3. Tjohoo! grattis och självklart så otroligt välförtjänt.

  4. Marika

    Instämmer med föregående, är det någon som ska ha det är det du.

    Jag bjuder på en öl som bonus…..

    mvh

    Johan

  5. Ett jätte grattis och så rätt till dig!

  6. Ping: Tweets that mention Storstad får pris « Storstad -- Topsy.com

  7. Gydvan

    Grattis, jag är en av dem som med läser din blogg. Den känns seriös och tar upp viktiga frågor. 😀

  8. Säger grattis men noterar att jag själv var lååååångt före S-studenter i detta självklara omdöme, bland annat genom länkning i boken http://politik20.se/

    *stolt för din skull*

    /pa

  9. Utomordentligt välförtjänt!

  10. Jag kände Ola väl en gång i tiden. Han hade säkert varit nöjd i år (även om jag tror att han våndats kraftigt över vissa andra tidigare pristagare). Tyvärr finns det en tradition från 68-vänstern att sky kvantitativ analys (vilken vidareförvaltats av en postmodern 80-talsvänster). Storstad är en bra motkraft till allt flum!

  11. lenasommestad

    Grattis! Jag är alltid nyfiken på vad du skriver.

  12. Kristina Persdotter

    Åh, vad roligt! Vad glad jag blir för dig!

  13. Grattis – du är värd all uppskattning som går att uppbringa 🙂

  14. Erik Bengtsson

    Kunde inte vara mer välförtjänt! Så rätt. Grattis!

  15. Marika

    Tusen miljoner tack till er allihop, jag blir alldeles överväldigad! Utan er ingen blogg!

    Marta och Johannes: Jag är i väldigt fint sällskap 😉

  16. Kajsa Warg

    Jag vill uttrycka min uppskattning till att du erhållit detta välförtjänta pris!

    Och jag vill också säga att jag är glad för den dagen då jag hittade bloggen! 🙂

  17. Joakim Kulo

    Grattis till priset! Jätte roligt!
    Jag tycker mycket om din blogg och den lär mig massor!

Lämna en kommentar