I Stockholm får de fattiga barnen allra minst

Den psykosociala miljön på Bredbyskolan i Rinkeby är så dålig att skolan hotas av vite. ”Enligt DN:s källor är roten till det onda de stora besparingar man tvingats göra. – Klasserna blir bara större och större. Det är inte självklart att barnen får det stöd de har behov av, vi klarar inte heller av att möta nyanlända barns behov, säger en person med stor insyn”, skriver DN.

Jag vet ingenting om arbetsmiljön på Bredbyskolan. Däremot vet jag att den nuvarande borgerliga majoriteten har sparat in på skolorna i Stockholm. Och de skolor som drabbats hårdast ligger i socioekonomiskt utsatta områden – till exempel Rinkeby. Bredbyskolan är en av de skolor som fått spara allra mest.

Detta kan tyckas märkligt, men har att göra med att den nuvarande majoriteten inte har räknat upp den socioekonomiska schablonen när resurserna fördelas till skolorna. Däremot har man räknat upp den allmänna schablonen. Det innebär att den socioekonomiska delen av resurserna hela tiden blir mindre. Eftersom det socioekonomiska anslaget år 2006 uppgick till halva budgeten för vissa skolor, så innebär den borgerliga politiken att dessa skolors budget procentuellt sett fått betydligt mindre påslag än skolor som knappt har något socioekonomiskt anslag alls.

(Källa här.) Av tabellen framgår att de skolor som fått störst påslag ligger i välbärgade delar av Stockholm, medan de skolor som fått minst påslag ligger i områden med låga medelinkomster.

Detta kan tyckas vara siffermässiga spetsfundigheter. Alla skolor har ju ändå fått påslag sedan 2006, om än olika mycket? Ja, så kan det se ut, men då tar man inte hänsyn till att både priser och löner stigit sedan 2006. Inflationen har hittills ökat med 7,7 procent sedan januari 2006, och lärarnas löner har (enligt avtalen) stigit med ca 12 procent sedan 2006. Detta innebär att skolornas kostnader ökat med betydligt mer än de 5,4 procent som exempelvis Bredbyskolan fått i höjda anslag sedan 2006. Utöver detta har majoriteten dessutom sparat in generellt på skolan, vilket inte syns i själva schablonökningarna. Summa summarum: De facto nedskärningar för de skolor där det råder allra störst behov.

Som jag skrivit om tidigare har socioekonomiska faktorer, framför allt föräldrarnas utbildningsbakgrund, stor påverkan på en elevs skolresultat. Skolverket rekommenderar att en större andel av skolans resurser bör fördelas på socioekonomisk grund, av det enkla skälet att forskningen visar att ökade resurser till skolan inte ger bättre resultat på ett övergripande plan, men däremot om de satsas på de svagaste.

Den borgerliga majoriteten i Stockholm gör alltså precis tvärtom. Samtidigt ser vi att betygsresultaten för elever med lågutbildade föräldrar i Stockholm sjunker (dvs i de skolor som fått lägst påslag), samtidigt som de stiger för barn med högutbildade föräldrar (dvs i de skolor som fått högst påslag). Skillnaderna ökar. Livschanserna blir allt mer ojämnt fördelade mellan barnen i Stockholm. Det händer här. Nu. På riktigt.

Läs gärna vad socialdemokraternas oppositionsborgarråd Roger Mogert skriver om alliansens omvända Robin Hood-politik. SvD skriver också om att unga utanför skolan inte får tillräckligt stöd av Stockholms stad.

Andra bloggar om , , , , , , . Fler bloggar på Netroots. Rödgrönt. Intressant?

5 kommentarer

Under Borgerligheten, Klyftor, Skola och utbildning, Storstaden

5 svar till “I Stockholm får de fattiga barnen allra minst

  1. Marika

    Återigen har du lyckats beskriva kompexa samband. Det du beskriver vitsordas i mer prosaiska termer av en vän till mig. Han har nu vikarierat i å ena extremen Södra Latin, å den andra Bredängsskolan. Skakande på alla sätt. Han var tagen.

    mvh

    Johan

  2. Pops

    Återigen lyckas man ljuga med statistik för att visa hur invandrarelever missgynnas och regeringen missköter sig.

    Ta en av de mest ”gynnade” skolorna, Äppelviksskolan, eller för att tala klarspråk: en av de skolor som har de mest socialt begåvade och anpassade eleverna, har fått en ökning av det 3%-iga tillägget med 10% till 3,3% medan en av de mest ”socialt utsatta” skolorna, Bredängsskolan, fått en ökning från 47% med 5,3 % till 49,5%. Vilken skola har det största påslaget? Vilken skola har fått den största ökningen av påslaget?
    Det är stora tillägg det är fråga om, upp mot 50.000 kr per elev för de skolor som har de elever som får sämst resultat.

    Nyligen har en stor studie visat ett det inte är pengarna/resurserna det hänger på utan helt andra saker. Men nästan alltid är det mer pengar man ropar på så fort det går dåligt i skolan.

    • storstadspolitik

      Nej, du har inte förstått det jag skriver. Det är INTE det socioekonomiska tillägget som har höjts. Den sista kolumnen i tabellen visar hur mycket skolornas TOTALA budget har ökat mellan 2006 och 2010. Det är alltså du som ljuger med statistik.

      Om du läser det jag skriver ser du att borgarna låtit bli att höja det socioekonomiska tillägget men höjt det allmänna. Det missgynnar skolor med stor andel socioekonomiska resurser.

      Intressant att du hänvisar till ”en stor studie”. Jag vill gärna ha källa på det. Tills vidare rekommenderar jag följande forskningsöversikt: http://www.skolverket.se/sb/d/2777/a/15877;jsessionid=E009DF455FCFDEEDBEA7F875AB0E4212

      som kommer fram till att ”forskningen visar att ökade resurser till skolan inte ger bättre resultat på ett övergripande plan, men däremot om de satsas på de svagaste”.

  3. Förutom att det socioekonomiska stödet har stått stilla och skolpengen höjts har även de ekonomiska relationerna ändrats på grund av att stadsdelsnämnderna inte längre har hand om skolorna. Förut gick det socioekonomiska stödet till stadsdelsnämnden, nu går det till den skola som barnen väljer, oavsett om barnen behöver extra resurser eller ej.

  4. Ping: I Stockholm får de fattiga barnen allra minst | Juhani Kulo

Lämna en kommentar