Uppmaning

Jag klarar fortfarande inte att säga så mycket om det fruktansvärda i att tonåringar, som var på sommarläger för att de trodde på en bättre, rättvisare värld, blev massakrerade till döds på Utøya den 22 juli. Men i detta fruktansvärda är det så fantastiskt vackert att 150.000-200.000 människor samlades i Oslo i måndags, med rosor i händerna. Så många att det planerade tåget inte kunde genomföras. En av dem som talade var Jens Stoltenberg, som visat ett sådant sällsamt klokskap och ledarskap den senaste veckan. En av de viktigaste och vackraste sakerna han sa i måndags var detta:

Til de unge vil jeg si dette.

Massakren på Utøya er også et angrep på unge menneskers drøm om å bidra til en bedre verden.

Deres drømmer ble brutalt knust.

Dine drømmer kan bli virkelighet.

Du kan føre videre ånden fra i kveld. Du kan gjøre en forskjell.

Gjør det!

Min oppfordring er enkel.

Engasjer dere. Bry dere.

Meld dere inn i en organisasjon. Delta i debatter.

Bruk stemmeretten.

Frie valg er juvelen i demokratiets krone.

Ved å delta sier du et rungende ja til demokrati.

/…/

Jeg er uendelig takknemlig over å leve i et land der folk i en kritisk tid tar til gatene med blomster og lys for å slå ring om demokratiet.

Hela talet finns här.

Ett av mitt livs bästa beslut var att engagera mig partipolitiskt. Jag önskar att fler skulle få uppleva meningsfullheten i vad det innebär. Men också: Det är nödvändigt att engagera sig för och aktivt försvara det öppna, demokratiska samhället. Så liksom Anna Ardin vill jag säga: Det är i dag du skall gå med i ett demokratiskt parti. Själv har jag blivit medlem i AUF. Eftersom mördaren sa vid häktningsförhandlingarna att syftet med terrordåden var att strypa rekryteringen till Arbeiderpartiet, så känns det extra viktigt.

Kom gärna på ljusmanifestationen vid Sergels torg kl 17 idag. Lämna också gärna ett bidrag till Utøyas återuppbyggnad. Även Expo känns särskilt viktigt att stödja just nu.

Intressant och Netroots.

3 kommentarer

Filed under Socialdemokraterna

3 responses to “Uppmaning

  1. flickalilla

    det är hemskt, och jag hoppas att denna gryma världen kan bli lite ljusare.
    Men det kommer alltid att finnas rötägg ;s

    Fint srivet =)

Kommentera

