Storstad fyller år och håller tacktal à la Oscarsgalan

Idag är det precis ett år sedan jag skrev det här inlägget och därmed startade Storstad. Jag var ganska skraj och hade ingen aning om var det skulle sluta. Efter ett tag visade det sig att bloggen blev en av de roligaste sakerna jag gjort i hela mitt liv. Så jag vill passa på att säga tack till alla er som läser, kommenterar och sprider mina inlägg på olika sätt. Er generositet gör mig många gånger överväldigad. Och utan er – ingen blogg.

Eftersom jag älskar att hålla sentimentala och melodramatiska tal finns det några grejer till jag vill ta upp. Ett särskilt tack vill jag rikta till Netroots. I den här lilla yttepyttebubblan av världen som utgörs av svenska politiska bloggar händer det då och då att det pyser upp olika former av kritik mot socialdemokraternas framgångsrika närvaro i sociala media. Jag vet att det har hänt att Netroots har kallats både toppstyrt och likriktat och att vi – drygt 600 – som är med i Netroots bara skulle agera megafoner åt ”partiledningen”. Om jag är en megafon eller inte lämnar jag åt läsarna att avgöra, men kritiken att Netroots skulle vara toppstyrt kan jag avfärda direkt.

Netroots är något så vackert som samarbete i dess renaste form. Netroots är att leva devisen ”tillsammans är vi starka”. Netroots handlar om att ge varandra tips, uppmuntran och länkar. Och ju mer man länkar till varandra, desto mer syns både man själv och de man länkar till. Det är en så vacker illustration av det smarta med solidaritet. Som enskild bloggare tjänar jag inte på att vara snål mot andra, tvärtom – ju generösare jag är, desto bättre går det både för mig själv och för mina vänner.

En annan fantastisk sak med bloggen är att den gjort att jag kommit i kontakt med så himla många smarta och bra rödgröna människor runt om i hela Sverige. Vissa bara genom en enstaka kommentar på bloggen, andra har jag så småningom blivit bekant med IRL. Det gör mig helt varm i hjärtat. Jag visste inte att ni var så många! Att ni var så bra! Att ni finns överallt! Det gör mig så otroligt hoppfull inför framtiden. Extra skoj är det att jag genom bloggen blivit bekant med personer från både V och MP. Annars är det ju mest sitt eget parti man hänger med. Det känns fint att vi är ett gäng, att man kan gilla varann över partigränserna.

För att sammanfatta första året med Storstad: Extra roligt att fylla år dagen efter att jag slog nytt besöksrekord på bloggen. Oj vad många som ville läsa om att Moderaterna tycker att Sveriges bästa skola ska finnas i Danderyd! Men mitt mest lästa inlägg är fortfarande min närkamp med Almega i inlägget ”Att trixa med siffror”. Det får fortfarande en handfull nya läsare varje dag, trots att det är ett halvår gammalt. Vajert. Några av mina egna favoriter är annars inläggen Fantasi om Långshyttan, Att lämna 90-talet – om förnyel(s)e, det här inlägget som visar världens tillväxt de senaste 2000 åren (det var lite pyssligt att få fram, minns jag) och det här, om de stillastående lönernas roll för finanskrisen, är jag också ganska nöjd med.

Åkej, långa namnlistor i tacktalen är inte roliga på Oscarsgalan och förmodligen inte här heller. Men jag vill ändå nämna Johan Westerholm, Peter Andersson och Ali Esbati. Det är era flitiga länkningar och uppmuntrande ord som byggt den här bloggen. Tack för det.

I övrigt – ingen nämnd, ingen glömd. TUSEN TACK ALLIHOP!

Intressant?

13 kommentarer

Filed under Övrigt

13 responses to “Storstad fyller år och håller tacktal à la Oscarsgalan

  1. Oscar

    Ett stort tack även till dig, Marika, för en av de konkretaste vänsterpolitiska bloggarna som finns, som jag alltid kan citera med gott samvete. Roligt, läsvärt, pricksäkert!

    Tack för att du finns!

  2. Pingback: Tweets that mention Storstad fyller år och håller tacktal à la Oscarsgalan « Storstad -- Topsy.com

  3. Grattis, Marika!

    Du är den, by far, absolut viktigaste bloggen i den rödgröna sfären just nu. Och har varit i ett år. Så ett stort tack, för all viktig och nyttig läsning.

  4. Marika

    GRATTIS! Och jag säger det igen, just ”Storstad” väcker minnen och inspiration. Jag kommer så väl ihåg när jag hittade ett av dina första inlägg och vill minnas att jag även kommenterade det samtidigt som jag lade upp den i bloggrullen.

    ”Storstad” har inte sin like någon annan stans i bloggosfären, den är unik i format och kontext. Fortsätt så, det kommer vara en outsinlig källa för inspiration och fakta att ösa ur.

    Ska man bara läsa en blogg i hela ”bloggosfären” oavsett politisk hemvist är Storstad den som ska läsas, vi andra får vackert falla in bakom. Men det gör ingenting, en sann fröjd för såväl den intelektuella utmaningen som annat att kunna göra det.

    Och jag menar det.
    🙂

    Johan

  5. Även jag faller som en småländsk fura in i Tack och Grattis kören!

  6. GRatulationer är i sin ordning!

  7. Hö-hö-Har den äran!

    Din blogg är en av de mest välskrivna på nätet, en som inte bara klipp-och-klistrar från andra tidningar utan skriver mycket väl genomtänkta texter. Jag ser fram mot ditt 10-års jubileum!😀

  8. Lenie

    Första gången jag läser din blogg idag .. Fantastisk är allt jag kan säga …. Kommer att fortsätta läsa den .. Tack för en härlig lässtund !!

  9. Barbro

    Jag vill också passa på att säga att jag verkligen uppskattar din blogg, mycket. En av de jag ser fram emot att läsa varje dag.

  10. Marika

    Tack tack tack allihopa!😀

  11. Säger också Grattis på ettårsdagen till en av mina absoluta favoritbloggare. Fortsätt så🙂.

Kommentera

