Så gick det för de utförsäkrade

Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har nu presenterat en gemensam uppföljning av hur det gått för de totalt 17.849 personer som utförsäkrades ur sjukförsäkringen vid årsskiftet.

Detta behöver inte bli ett långt inlägg: Det gick inte bra, helt enkelt.

370 stycken av de 17.849 personerna har idag ett arbete utan stöd. Det motsvarar 2 procent.

Ca 3500 personer var så sjuka att de genast fick förlängd sjukpenning eller sjukersättning. Därutöver finns det 6011 personer som inte fick förlängning, men som ändå varit för sjuka för att få någon hjälp av Arbetsförmedlingen. Trots detta har de alltså blivit utförsäkrade. En del av dem skrev aldrig in sig på Af (trots att det innebar att de förlorade sin inkomst). Andra är inskrivna på Arbetsförmedlingen men ”hade begränsade alternativt obefintliga förutsättningar, trots försök till anpassning, för att delta i arbetsmarknadspolitiska program med aktivitetsstöd. Dessa drygt 3 000 personer hade den 31 maj ingen ersättning från arbetsmarknadspolitiken”, enligt Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens rapport.

6011 personer som varit sjuka, men tvingats skriva in sig på Arbetsförmedlingen, alternativt avstått och därmed förlorat hela sin inkomst. Människor som trots att de försökt inte ens kunnat gå på enkla möten på Arbetsförmedlingen. Tusentals individer som hamnat i fattigdom, därför att de en gång blivit sjuka.

Det som är extra obehagligt är att det aldrig hade behövt bli såhär. Exemplvis Johan Westerholm påminner om att en rad tunga remissinstanser varnade för vilka konsekvenser regelförändringarna skulle få. Regeringen lyssnade inte. En kort och slagkraftig sammanfattning av remissinstansernas kritik finns här:

Claes Krantz och Anna Vikström och Roger Jönsson samt Lena Sommestad skriver också. Vägen till himmelen… är själv drabbad – läs gärna. SvD och SVT och DN.

Andra bloggar om , , , , . Intressant och Netroots.

10 kommentarer

Filed under Borgerligheten, Socialförsäkringar

10 responses to “Så gick det för de utförsäkrade

  1. ”Regeringen lyssnade inte till dem som varnade”.
    Men – det var ju just det som varnades för som var regeringens målsättning. Ingeting tyder på att Reinfeldt har ändrat uppfattning sedan han skrev sin beryktade bok om det korkade svenska folket.

  2. nakenkatten

    Moderaters förakt för svaghet har tagit sig morbida uttryck i förändringar av sjuk- och arbetslöshetsförsäkring.

  3. Hur många av de 370 personer hade redan ett deltidsjobb innan de blev utförsäkrade?

    Frågan ställt på ett annat sätt:
    Hur många av de heltidssjukskrivna har fått ett arbete utan stöd?

    Jag gissar att man även räknade med de sjukskrivna som endast var deltidssjukskrivna och som helt enkelt fortsätter med sitt deltidsjobb.

  4. Bra frågor kristallina. Man räknade med de deltidsanställda: ”Till arbete utan stöd räknas personer som lämnat Arbetsförmedlingen för tillsvidareanställningar och
    personer som fortfarande är inskrivna på Arbetsförmedlingen med tillfälliga
    anställningar, timanställningar eller deltidsanställningar”.

  5. Du är välkommen att läsa min historia på min blogg.
    Vill du ha ytterligare information varför
    min situation är som den är idag är du också välkommen att läsa på min gamla blog.
    http://karamellobloggen.blogspot.com/
    Jag är 55 år. Utförsäkrad. Utan arbete. Utan inkomst.
    Jag är med andra ord värdelös.
    Min rehabutredning i samband med Försäkringskassan ifrån 2008 där målet var att jag skulle ut i arbetslivet 50% igen gäller inte längre eftersom de nya reglerna är mycket hårdare.
    Så är det och jag har ingen som helst aning om vad som kommer att hända med mig.
    Jag har gjort vad jag har kunnat för att själv söka arbete inom omsorgen.
    Utan resultat.
    55 år. Utan framtid.
    Så nu hamnar jag i statistiken som en av de som inte fick arbete och hjälp.

  6. Eva

    Jag tillhör de som blev utförsäkrade från en deltidssjukskrivning, för min del april-juni. Jag arbetade 50% innan, och passerade AF med ETT möte under de tre månaderna, där det konstaterades att de inget hade att erbjuda eftersom jag inte var arbetssökande, redan färdigrehabiliterad så mycket det går, samt jobbade så mycket jag klarade av på ett redan optimalt anpassat arbete. Nu har jag ansökt om ny sjukpenning på 50 % för mim utmattning, dvs lika mycket som min tidigare sjukersättning, och hoppas att den blir godkänd – säker kan man ju inte vara i dessa dagar. Det enda som egentligen hänt mig under denna ökenvandring är att jag förlorat ca 4.500 kr/ månad under tiden i AF:s program. Rehabilitering – my ass!

  7. Eva

    Kan man få fram ur rapporten hur många utförsäkrade som arbetade deltid dessförinnan, och som återvände till samma deltidsnivå och arbetsplats? I debatterna (särskilt från CHP och Axén) låter det ofta som om alla utförsäkrade är/var arbetslösa, och nu har fått ‘hjälp’ att komma in på arbetsmarknaden. Så är det ju faktiskt inte!

    Det skulle också vara intressant att få veta hur många sjuka som kunnat arbeta deltid, men som blivit tvingade att säga upp sig/blivit uppsagda, för att deras arbetsgivare inte beviljat tjänstledigt, antingen pga av deras sjukdom eller pga av att de skulle delta i ALI:n på AF. Det är ju raka motsatsen till att befrämja att folk får arbeta så mycket de faktiskt kan!

  8. Pingback: Nya rapporter om effekterna av den sjuka sjukförsäkringen « Ulrika Falk

  9. Pingback: Inkompetensen skiner igenom. « PeoWagstrom’s Weblog

  10. Pingback: Högern vill sänka din lön | Mellan anpassning och motstånd

Kommentera

