Örebro, en delad stad

1 maj var jag inbjuden till Tankarnas trädgård i Örebro för att tillsammans med Daniel Lind och Jonas Karlsson tala om Sverige som möjligheternas land, jämlikhet och social rörlighet. I samband med detta skrev jag också en debattartikel i ETC Örebro. Läs den gärna!

Nedanstående bild visar förvärvsfrekvensen i olika stadsdelar i Örebro. Den oroväckande trenden är att i Örebro, liksom i många andra städer, ökar klyftorna: till och med under högkonjunkturen 2007, när sysselsättningen ökade i Sverige generellt, så minskade den i stadsdelar som Vivalla, Tornfalkgatan och Brickebacken.

Bilden kommer från Örebro kommuns utmärkta årliga bokslut för hållbar utveckling, som dock av någon anledning plötsligt verkar kräva inloggning via kommunen för att kunna laddas ner. Synd.

I övrigt rekommenderar jag Mats Engströms inlägg apropå DN:s rapportering om fastighetsskatten: I DN häromdagen fick en villaägare, som vid närmare koll visade sig ha en taxerad inkomst på 677 000 kr år 2008, ”gråta ut över de rödgrönas förslag om fastighetsskatten, dock utan att vi får veta något om den aktuella familjens inkomst eller marknadsvärdet på deras villa i Bromma. Jag ser fram emot den dag en familj med hyresrätt i Tensta får berätta på DN:s förstasida om hur de missgynnats de senaste åren”, skriver Engström. För egen del blev jag så trött på DN:s politiserade nyhetsrapportering att jag sa upp min prenumeration för ett tag sedan. Jag rekommenderar alla att göra detsamma – ni anar inte hur skönt det känns!

Rekommenderar också Peter Andersson och Ann-Charlotte Marteus om privata vårdgivares fusk med skattepengar i Stockholms län. De rödgrönas blogg berättar om kampanj-kickoffen i tisdags, där bland annat jag medverkade på scen.

Andra bloggar om , , , , . Intressant och Netroots.

9 kommentarer

Filed under Klyftor

9 responses to “Örebro, en delad stad

  1. Pingback: Fusk i landstinget (uppdaterad) « Hans Åberg

  2. Pingback: Tweets that mention Örebro, en delad stad « Storstad -- Topsy.com

  3. Nosententia

    Trist bara att det inte finns ett bra substitut till DN om man vill ha en nyhetstidning att bläddra i på morgonen …

    Skrev själv om det där på Zitiz för övrigt:

    http://zitiz.se/samhalle/2010/05/12/pressetik-och-opartiska-medier__25848

    • Marika

      Bra text på Zitiz!

      Jag tycker att Svenskan ändå är bättre än DN eftersom deras nyhetsrapportering inte är lika politisk. Ledarsidan är som den är men det kan man stå ut med när man slipper de allra värst vinklade nyheterna…

      • Nosententia

        Tack så mycket.

        Bara det att jag gillar DN Kultur mer än svenskans kultur, men den är väl å andra sidan lagom nedskuren snart …

  4. Mats

    Varför inte ta och skriva en debattartikel om DN:s snedvridna rapportering, och skicka den till DN-debatt? Det skulle vara intressant och se om den publiceras.

    • Marika

      Jag misstänker att DN inte skulle uppfatta mig som nån särskilt spännande avsändare av en sådan artikel tyvärr…🙂

  5. Pingback: Storstad beskriver det delade Örebro « Röda Berget

  6. Stockholm lär också vara en av Europas mest segregerade storstäder, http://www.dn.se/sthlm/segregationen-klyver-stockholm-1.1050342

    Detta trots att Sverige är ett av industrivärldens jämlikaste länder.

    Personligen tror jag att det beror på att Stockholm, och alla större svenska städer – inte minst Örebro – är så extremt uppdelade på ett välförsett tätt centrum och perifera glesa underförsörjda förorter. Så är det inte i alla andra länder, t.ex. Spanien där jag har släkt. I t.ex. Lérida fortsätter stenstaden och slutar tvärt med det senast byggda kvarteret.

    Den svenska utglesningspolitiken, som har bedrivits sen 1910-talet, resulterar i att alla vill bo i centrum där allt är nära och där följaktligen priserna går upp, medan ingen vill bo i periferin där det är långt till allt, och där följaktligen alla fattiga hamnar. Som i Sydafrika.

Kommentera

