Om matematikens välsignelser

Svenska elever är inte särskilt intresserade av matematik och naturvetenskap. Det är de inte ensamma om. Nedanstående bild (som kommer härifrån) visar att det finns ett samband mellan intresse för naturvetenskap och graden av ett lands utveckling. Ju högre HDI, desto lägre intresse bland skolelever för naturvetenskap.

Det låga intresset avspeglar sig också i relativt dåliga resultat. Svenska elever har under lång tid presterat dåligt i internationella jämförelser av elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap. Nedanstående bild kommer från TIMSS 2008 och visar svenska gymnasieelevers kunskaper i avancerad matematik. Som synes ligger vi riktigt risigt till. Här finns heller inga enkla förklaringar: Nederländerna kan man ju tro är ett land som på många sätt är likt Sverige. Ändå är skillnaderna i resultat mellan oss och dem enorma.

Men är det här ett problem? Svenska elever presterar trots allt väl i många andra ämnen. Jo, jag tror att det är ett problem. Mycket av vår tillväxt bygger på avancerat naturvetenskapligt kunnande. Det är inom tekniken och industrin den höga produktiviteten finns. Därför tror jag att det faktiskt är ett hot mot den långsiktiga svenska tillväxten om inte skolan lyckas bättre med att väcka elevernas intresse för matte och naturvetenskap.

Mer om detta skriver i jag i veckans nummer av LO-tidningen. Läs!

Anne-Marie Körling ger några tips på hur matte kan läras ut. Zoran Alagic om att skolpolitiken ligger allt för långt ifrån forskningen. Erica om matte och naturvetenskap i en etta. Pelle Pedagog om passion för matematik.

Andra bloggar om , , , , . Fler intressanta och rödgröna bloggar på Netroots.

5 kommentarer

Filed under Arbetsmarknad, Skola och utbildning

5 responses to “Om matematikens välsignelser

  1. Hej hej, jag tror att det här är något för dig:
    http://stockholmmeeting.se/?p=261
    Tipsa gärna andra inom s om detta.

  2. Björn Bergfeldt

    Hej Marika!
    Jag har funderat, praktiserat och läst för att förstå denna tillbakagång som märks i matematik och fysik. Har själv undervisat i dessa ämnen i 36 år och mest på gymnasie-nivå. Ju mer demokratiskt ett samhälle blir desto sämre fungerar den pluggskola som vi faktiskt fortfarande har. För att förstå detta lättare så rekommenderar jag att du läser boken SUMMERHILL and A.S.NEILL utgiven 2006 ISBN 0-335-21913-6. Vi kommer inte att lösa detta problem med den skola vi har idag ( i så fall hade vi redan gjort det). Här krävs att våga tänka annorlunda och nytt. En god hjälp på traven är omnämnda bok.
    Lyska till
    Björn

  3. Pingback: Bättre arbetsvillkor lockar till ’rätt’ utbildning « Juhani Kulo

  4. Jim

    ”Mycket av vår tillväxt bygger på avancerat naturvetenskapligt kunnande. Det är inom tekniken och industrin den höga produktiviteten finns.”
    Men 90% av eleverna kommer inte att arbeta med detta och de som kommer att göra det är redan intresserade av matematik.

    För oss andra vore det bättre med mer av samhällskunskap, historia och språk som vi har glädje av i privatlivet och i demokratin. Det finns inga empiriska belägg för att matematikens logiska tänkande går att generalisera utanför matematikens domäner. (läs t.ex. Roger Säljös ”Lärande i praktiken” för en kritik av tanken om kontextlöst och generaliserat lärande)

    • Marika

      För att ha en stark tillväxt i Sverige behöver vi nog mer än 10 procent som är kunniga i matte, är min poäng. Och tillväxten behöver vi alla. Även de som inte jobbar med matematik.

      Och matten är i högsta grad viktig för demokratin. Kan man inte matte är man lätt att lura.

      Detta med att det inte skulle finnas några belägg för att matten tränar logiskt tänkande på andra områden förstår jag inte heller, det är ju uppenbart att det är så?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s