Sossarna ♥ t-banan!

Det verkar vara nån sorts allmänmänsklig företeelse att det oftast är mer spännande med konflikter, olyckor och ond bråd död än solsken, glada miner och förnöjsamhet. Det är till exempel lite talande att även en sajt som heter godanyheter.nu i själva verket mest handlar om nyblivna änklingar, personer som lever med kronisk smärta, barn som dör och diverse andra historier om missbruk, skilsmässor, arbetslöshet och skuldsättning. Oavsett om det handlar om politik, film eller kvällstidningar, så tycker vi ofta att det blir tråkigt om det inte finns en konflikt eller ett problem i grunden.

Denna något långrandiga inledning ska alltså fungera som varningsflagg: nu följer ett blogginlägg som skulle kunna uppfattas som konfliktfritt, ja, närmast tråkigt. Det kommer antagligen till och med att visa sig vara ett riktigt hyllningsblogginlägg! Vad är nu skälet till detta? Jo, det här (och klicka för allt i världen för att göra större):

Igår presenterade nämligen socialdemokraterna i Stockholms stad och län sina visioner för tunnelbanans utveckling. Och de är bara så himla bra. Till exempel vill man bygga en helt ny tunnelbanelinje till Nya Karolinska och Norra Stationsområdet, planer som den borgerliga majoriteten i landstinget har lagt på is. Andra förslag är förlängningar av befintliga linjer till Barkarby, Älvsjö, Täby, Nacka respektive Värmdö, en tvärförbindelse mellan Hjulsta och Akalla, ökad kapacitet på röda linjen, fler tunnelbaneuppgångar, och mycket mer.

Men det allra, allra bästa och roligaste förslaget är att man som långsiktig vision presenterar en helt ny ringlinje. O, det vore verkligen toppen! Med tanke på att Tvärbanan faktiskt inte är särskilt ”tvär” som förbindelse betraktad – det är ett ganska litet område den knyter ihop – skulle en vid ringlinje så som den är utritad på bilden här ovanför verkligen göra skillnad. Dessutom är det så roligt med en politik som vågar vara kaxig och visionär och föreslå riktigt stora framtidsprojekt!

Såhär ligger det till: Stockholmaren ägnar varje vardag i genomsnitt 77 minuter åt resande. Det är mer än någon annanstans i Sverige. Stockholm har också landets i särklass högsta kollektivtrafikandel – 24 procent av resorna i länet görs med kollektivtrafik. SL har dagligen ca 2,5 miljoner påstigande i Stockholms län. Samtidigt har kollektivresorna som andel av alla resor minskat under lång tid. Istället ökar resorna med bil, något som är djupt problematiskt ur klimatsynpunkt (vilket jag också skrivit om tidigare):

(Bild och övriga statistikuppgifter härifrån.) Kollektivtrafik är toppen för klimatet. Men det är mer än så. Att satsa på tunnelbanan är att satsa på ett Stockholm som hänger ihop. Kollektivtrafiken knyter ihop staden och erbjuder ett billigt och smidigt sätt för alla, oavsett plånbokstjocklek, att röra sig i staden. Tunnelbanan är ett oerhört demokratiskt sätt att färdas på. I själva verket är det helt avgörande för tillväxten i Stockholm att det finns en effektiv kollektivtrafik. Det är bara den som gör det möjligt även för människor med låga inkomster att ta jobb som inte råkar ligga i närheten av bostaden. Att turerna är täta och går större delen av dygnet är nödvändigt för att människor ska kunna arbeta obekväma arbetstider. I en så hårt boendesegregerad stad som Stockholm är kollektivtrafiken ett av ytterst få redskap som finns för att öka integrationen och skapa en öppnare, helare stad.

Heja vad vi är bra! Läs hela rapporten här. Jag vill också passa på och rekommendera en ny blogg som jag tror mycket på: Martin Villner jobbar med diagram och statistik ur ett rödgrönt perspektiv – det gillar vi, eller hur?

Andra glada är bland andra Viktor Tullgren och Peter Andersson och Emilia Bjuggren samt Alexandra Einerstam.

Några som är sura är till exempel Karl Henriksson, Per Altenberg och Jonathan Rieder Lundkvist. Vad jag förstår går deras kritik mest ut på att de socialdemokratiska förslagen är visionära, engagerade och viljeinriktade. Ja usch! Sånt borde verkligen inte politiker hålla på med.

About these ads

18 kommentarer

Filed under Klimat och miljö, Klyftor, Socialdemokraterna, Storstaden

18 responses to “Sossarna ♥ t-banan!

  1. Roger

    Vad kostar spårsatsningen, hur lång tid tar den att bygga och hur ska man dra ringlinjen från Hässelby till Alby?

  2. Ja, de är visionära, men de verkar inte vara engagerande eller viljeinriktade.

    För det första borde flera av dessa spårproject som jag – på min blogg faktiskt berömmer – ha satts igång för länge sedan vilket socialdemokraterna hade möjlighet att göra.

    Vad S nu gör är att de har upptäckt att folk gillar att Alliansen faktiskt bygger ny spårväg.

    Ang ringleden så ger jag den the benefit of a doubt, men inte så länge den ser ut som något ur MS Paint. Idén är god, men den behöver detaljer om bansträckningen.

    • Marika

      Borgarna bygger lite spårväg, men sossarna föreslår mer t-bana och tidigareläggningar av vissa planerade projekt. Så det finns viktiga skillnader mellan de två alternativen.

      Absolut, ringlinjen är bara idéstadiet än så länge och inte särskilt konkret. Den ligger såklart långt fram i tiden, det är ett oerhört stort projekt. Men det är kul att kunna komma även med såna idéer. Politiken behöver även det, inte bara färdiga detaljplaner och tjocka utredningar.

      • Roger

        Men ringleden föreslås ju gå i ett område som är lika tätbefolkat som norrlands inland. Varför ha tunnelbana utan behov av stationer?

        Kan du beskriva fördelarna med att gräva ner kommunikationerna när det finns markyta att dra dem på? Eller är det inte tunnelbana ni vill ha?

  3. Personligen – och här talar jag också för Miljöförbundet Jordens Vänner i Stockholm – skulle jag föredra lite fler men lättare linjer på tvären. Och så givetvis göra dem förarlösa, som i Köpenhamn, så att det blir billigt att hålla mycket hög turtäthet.

    Spår kostar inte sådär jättemycket – Tvärspårväg Syd är kalkylerat till 100 miljoner/km. För 150 miljoner får man den planskild och anpassad för automatdrift. Det betyder att vi får 200 km för samma pris som Förbifarten. Om vi lägger ner hela motorvägsbudgeten får vi 400 km. Det är fyra gånger mer än nuvarande t-bana.

    Och om kollektivtrafiken blir så bra så behövs inga motorvägar. Då kan vi göra om alla trafikleder till avenyer och bygga hus vid. Så löser vi bostadsbristproblemet också.

    • Roger

      Kan du inte berätta lite hur en trebarnsfamilj sköter sina inköp och skjutsar barnen till tre olika idrottsaktiviteter med hjälp av kollektivtrafik?

      Att hävda att man ersätta bilar med kollektivtrafik är lika fånigt som att hävda att bilar kan ersätta kollektivtrafik. Det behövs fungerande trafiklösningar för både biltrafik och kollektivtrafik.

      Och hur ideologiskt blind är man om man missar var kapacitetsproblemen för trafiken i Stockholmsregionen i dag ligger?

      • Jag har aldrig sagt att alla bilar kommer att försvinna. Däremot kan topparna kapas så att vi inte behöver stora leder som bara används upp till kapacitetstaket under några minuter per dygn.

        Gator kommer vi alltid att behöva.

        Ditt exempel om skjutsande av barn hit och dit är ett lyxproblem som inte borde subventioneras av offentliga medel. Ungar kan förbanne mig organisera sig och sina aktiviteter själva utan föräldrarnas hjälp.

      • PS Roger: Jag håller fullständigt med dig om att sossarnas t-baneförslag går alldeles för långt ut. Där ute finns inget underlag för t-bana. Möjligen för spårväg (om än planskild sådan förstås).

  4. Ludde

    Kanske har Roger missat det utomordentligt finmaskiga nät av gator, vägar och trafikleder som redan existerar ?! Under cirka 95% av tiden är detta nät fullt tillräckligt för allas våra behov. Under resterande tid uppstår köer därför att bilisterna (företrädes män) åker ensamma till/från jobbet i sina bilar.
    Vänligen legitimera inte det sistnämnda med snyfthistorier om ”trebarnfamiljers livspussel” !

    • Roger

      Kan du utveckla vilka tider du menar att det inte är bilköer på E4?

      De som tar ilen till jobbet gör det för att det går snabbare, totalt sett. Rimligen borde deras kön vara av mindre intresse.

      I min familj tjänar vi in en timme per vuxen person och dag genom att använda bilen för lämning och hämtning på dagis. Omsatt i arbetstid är det 15%, netto är värdet för oss totalt 90000 kr per år jämfört med om vi skulle gå ner i tid så att vi kan åka kommunalt/promenera.

      Vi bor ändå i Stockholms kommun/SL zon 1. Men visst, tyck gärna att det är snyft. Om du inte har förmåga att se hur livet för småbarnsföräldrar i Stockholm se ut är det ditt bekymmer.

      • Martin

        Det är snyft. Sannolikt har du aldrig ens försökt att klara livet utan bil. Du bor där det är absolut bekvämast utan bil. De barnfamiljer som bor i områden där man har mindre tillgång till bra kollektivtrafik klarar det du kalla omöjligt.

        Vad kostar bilarna er i månaden? Hur mycket måste man tjäna för att din matematik skall gå ihop? Gå ned i tid? Varför det, de flesta barnfamiljer som lever ditt liv, fast utan bil, de jobbar heltid. Matematiken på deras löner blir dessutom inte riktigt som din.

      • Martin

        Roger,
        en sak till. Du företräder en politik som inte anser att man skall få bo var man vill. Arbetslösa tvingas flytta land och rike runt för jobb, inte ens permanenta sådana.

        Jag föreslår därför att du flyttar närmare ditt jobb.

      • Marika

        Hej alla!

        Nu tycker jag att vi taggar ner tonen lite så det inte blir osakligt.

        Ha en fin söndag!

  5. Martin

    Detta är nog det bästa och mest ambitiösa jag har hört från sossarna på många år. Bra initiativ! Ni gick helt klart upp på min lista. Mera aggressiv politik vore underbart. Tack!

    Ludde, satt själv i bilkö idag och med din kommentar i minnet så kollade jag om det var män eller kvinnor i bilarna. Ok, mest män, men inte så lite kvinnor som man kanske kan tro.

    Roger, mina närmaste vänner har en trebarnsfamilj och aldrig ägt en bil pga ekonomiska skäl. Det du säger stöds således inte av verkligheten. Du lever i en bekväm bubbla, för du har aldrig ens försökt klara det med kollektivtrafik. Men det är inte få som gör detta idag. I den betongen jag bor är det till och med många med fler än 3 barn som klarar detta. Jag tror att du avfärdar något som omöjligt för att du skulle tycka det var jobbigt. Prova att kliva ur din bubbla en sväng. Jag vet hur bekväm och egocentrerad man blir av bilen.

  6. JacobH

    Spännande satsning men tycker liksom Roger att det är viktigt att man inte ser på kollektivtrafiken som en ersättning till bilen. Min uppfattning är att kollektivtrafiken ska prioriteras framför bilen, men knappast ersätta den. Jag har svårt att se varför man skulle vilja förbjuda bilen från stadens gator vilket verkar vara somligas åsikter här. Det kommer troligtvis alltid finnas de som är beroende av att kunna åka bil därför att kollektivtrafiken inte kan (eller bör?) uppnå bilismens (gäller inte för massbilismens) flexibilitet.

    • Jacob: Ingen har talat om förbud. Däremot att öka standarden på kollektivtrafiken så att många bilister använder den istället.

      Säg att tretti-fyrti procent av de som idag åkar bil till jobbet väljer de nya smidiga helautomatiska spårvagnarna som går en gång var fjärde minut. Det skulle skapa stor lättnad – och göra det möjligt att ersätta en del överdimensionerade trafikleder med avenyer. Där bilar förvisso även i framtiden är tillåtna, men inte lika många och dominerande.

      • Roger

        Vad blir kostnaden för en sådan helautomatisk spårvagn som stannar nära mitt hus, dagis, mataffären och mitt jobb och fungerar 365 dagar om året 7 dagar i veckan 24 timmar per dygn?

      • Det kan du räkna ut själv, Roger. 150 miljoner/km. Det räcker till en tredubbling av t-banenätet för samma kostnad som Förbifarten. Eller en sexdubbling för de pengar Cederschiöld vill lägga ner på motorvägar totalt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s